Waarover gaat deze les?

In deze les gaan we het hebben over het doopsel op latere leeftijd, en wat dit te maken heeft met vrijheid. Als we het over vrijheid hebben gehad, dan komen we uit bij groepsdruk en individualiteit. 

Vrijheid vind je in jezelf zijn.

Werkbundel

Werk je graag op je computer? Dan vind je HIER de Word-versie van de werkbundel. Die kan je dus zelf aanpassen en invullen, zonder dat je hem hoeft te printen.

Heb je toch liever een exemplaar op papier? Dan kan je HIER de PDF-versie vinden. Als je deze print, dan kan er niets meer veranderen aan de lay-out en blijft alles netjes staan.

Start van het leerpad

Het zal je misschien opvallen dat sommige opdrachten in het blauw zijn aangeduid en anderen in het oranje. De blauwe opdrachten zijn diegene die je MOET maken, de oranje opdrachten MAG je maken.

Als je alle blauwe opdrachten maakt, kom je normaal gezien uit bij 50 minuten. Dat is dus een volledig lesuur. Ben je toch sneller klaar of wil je graag nog extra opdrachten doen, dan kan je de oranje oefeningen doen.

Opdracht 1: Het eerste onderwerp van de les

Vandaag ga ik jullie niet zomaar vertellen waarmee we de les gaan beginnen, daar komen jullie zelf achter in de volgende spelletjes. Je begint HIER met een woordzoeker, daarna vul je DIT verbindingsspel in.

Opdracht 2: Het verhaal van Simon

In de vorige oefening zijn we erachter gekomen dat het eerste waar we het over gaan hebben het doopsel is. In dit geval gaan we het hebben over het doopsel op later leeftijd, dus als je al een jongere of volwassene bent.

Ik zou jullie natuurlijk in een Powerpoint presentatie kunnen uitleggen wat het doopsel juist is. 
Maar, ik laat het jullie liever vertellen door Simon. Hij is een jongen van negentien jaar, vorig jaar liet hij zich dopen. Hij was toen dus al volwassen! 

Hieronder vind je zijn verhaal, tussendoor staan er ook enkele opdrachten die je uitvoert.

Opdracht 2.1: Eigen ervaring

Ik herken mezelf heel erg in het verhaal van Simon. Zelf ben ik ook pas gedoopt toen ik negentien jaar oud was. Mijn ouders hebben er bewust voor gekozen om mij niet te laten dopen, maar ze hebben me altijd verteld dat ik vrij was om te doen en laten wat ik wilde. 

Dat was een heel tof gevoel, ik voelde veel vrijheid rond de keuzes die ik wilde maken. Het zorgde ervoor dat ik mezelf kon ontwikkelen zoals ik dat wilde. Mijn ouders hebben me altijd heel vrij gelaten in zo'n dingen en dat was heel fijn.

Ik heb het nu al een paar keer vernoemd vrijheid, maar wat is dat dan juist? 

In de volgende delen van de les komen jullie het te weten!

Opdracht 3: Vrijheid, wat is dat dan?

Ga in je werkbundel naar de eerste oefening. 

In mijn verhaal en dat van Simon, kon je lezen dat het doopsel niet alleen maar dingen met zich meebrengt die je moet doen om een goede christen te zijn. Ik vind dat het me net heel veel vrijheid geeft. 

Als ik ervoor zorg dat ik mijn verantwoordelijkheid neem voor anderen, door hen te helpen en hun vrijheid niet te beperken, dan maak ik van de wereld ook een betere plek. En dat is ook een beetje de vrijheid van christen zijn vind ik.

Dat niet iedereen dezelfde mening heeft over vrijheid, dat hoor je HIER.
Vul in je werkbundel in wat vrijheid volgens jou is. 

Daarna bekijk je DIT filmpje. Ben je het eens met wat hier gezegd wordt? Zou je nog iets toevoegen? Vul het aan in je werkbundel.


Opdracht 3.1: De vrijheid volgens Franciscus

Ga in je werkbundel naar de tweede oefening.

Lees de tekst in je werkbundel en voer de oefeningen die er bij staan uit. Je leest bij de citaten van Paus Franciscus dat hij het hebben van vrijheid ook ziet als een soort van verantwoordelijkheid. 

Als je vrijheid wil hebben, moet je er ook iets voor terugdoen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je gaat betalen voor je vrijheid, want vrijheid is eigenlijk iets waar iedereen die niets verkeerd heeft gedaan (bv: gevangenen) recht op zou moeten hebben. 

Maar je moet er wel voor zorgen dat jouw vrijheid er niet voor zorgt dat je die van iemand anders afpakt! Het is dus onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen zijn vrijheid kan krijgen en houden. 

Opdracht 3.2: Hoe ziet vrijheid er voor hen uit?

Beluister het liedje dat hieronder staat, in de video vind je ook opdrachten die je moet uitvoeren.

Hieronder vind je een samenvattende poster van wat vrijheid is.

Opdracht 5: Groepsdruk en/of jezelf zijn

In DEZE presentatie vind je meer uitleg over wat individualiteit en groepsdruk betekenen.

Opdracht 5.1: Jezelf zijn in groep?

Ga naar de derde oefening in je werkbundel.

Denk eens even na, kan je ook jezelf zijn in een groep? Of is dat toch moeilijker?

Wat te doen als je klaar bent?

Hieronder vind je een korte toets over de afgelopen les, vul deze in en druk daarna op indienen. 
Daarna ben je klaar, veel succes!

Digitaal lessenpakket voor Godsdienst
In opdracht van de Karel de Grote hogeschool
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin